gamification

 

Vad är gamification?

Gamification handlar om att använda sig av speltekniker i sammanhang som inte är spel. Det kan vara att man gör en spelapp eller ett spel på sin sajt, men inte spel som i ett spels bemärkelse, utan något som är som ett spel fast du i själva verket hjälper någon att lösa ett problem eller genomföra en tråkig eller svårt uppgift. Det handlar om att få system och processer att bli engagerande och motiverande. Det handlar om att du ska göra något roligt, lekfullt och interaktivt som får människor att le!

Även om vi alla inte är spelgalningar och tävlingsinriktade så är det något i vår hjärna som gör att vi attraheras av spel. Det handlar inte om att göra spel som är ”menlösa” utan du hjälper människor att göra svåra och tråkiga saker underhållande. Det bör vara intressant för de flesta företag. Spel är ett hjälpmedel för att människor ska lösa uppgifter och problem. Finns det uppgifter du tycker är tråkiga eller svåra idag? Hur skulle du kunna förenkla det genom gamification?

Engagera mera

I gamification jobbar man mycket med att belöna personer som exempelvis delar erfarenheter och upplevelser. Många har lyckas bra med det som exempelvis Foursquare. Foursquare är en tjänst där du checkar in. De jobbar med att ge badges (märken) om du checkar in tillräckligt mycket på platser. De har mer än 20 miljoner användare som checkat in mer än 2 miljarder gånger. Du kan få erbjudanden om du checkar in och du kan hamna på topplistan om det är du som checkar in där mest.  Man kan se rankinglistor på vilka som checkat in mest på exempelvis restuaranger.

 

Hur TV-spel tilltalar hjärnan

Tänk på TV-spel. Du tar poäng, får extraliv, du får ljudeffekter för allt som händer. Hjärnan blir tillfredställd och motiverad att fortsätta och få mer feedback och belöning. Det finns många som jobbar med gamification idag men jag tror många inte gör det och kan dra stor nytta av det både internt och mot kunder. Tänk till exempelvis på de olika system du jobbar med, det  kan vara system som ekonomisystem, system för att hantera marknadsföring eller försäljning. I dessa skulle vi kunna jobba med att ge poäng och ge bekräftelse på saker som reggas i systemet så som att ett möte är bokat, ett resultat uppnått m.m. Det kan handla om olika typer av tävlingar, ranking, målsättningar, att man jobbar upp sig till olika nivåer.

Det ska vara enkelt och du ska ge ledtrådar eller indikationer på vad som kommer i nästa steg för att locka personer att gå vidare. Ha realtidsfeedback på varje action som görs.

Facebook är ett annat exempel på företag som jobbar med gamifiering. Till exempel att du kan se antal vänner du och andra har, du kan dela bilder och få de likade och kommenterade m.m.

Generationen som inte accepterar att ha tråkigt

Vår generation och kommande generationer accepterar inte att saker är tråkiga. Samma sak ser vi med jobb. Det är vanligt att den äldre generationen haft arbeten där de jobbat för att få en lön och accepterat att jobb inte alltid är roligt. Idag har vi högre krav. Vi vill ha roliga och stimulerande jobb vilket gör att jag tror att gamification i arbetslivet kommer bli allt viktigare. Några som borde jobba mer med gamification är också skolorna, lärarna behöver använda sig det på olika sätt i sin undervisning.

Kom i håg att du inte ska skapa något nytt i form av en tjänst utan du ska gamifiera de existerande produkter och tjänster du har. Det ska hjälpa dig att nå det du redan försöker nå.

Ta några minuter och fundera på hur ditt företag skulle kunna använda gamification!

Dela: