social-media

Sociala medier är stora och viktiga ytor för företag att kommunicera via idag. Det är dock mycket att tänka på när det gäller att skapa innehåll för dessa kanaler. Du behöver veta exakt vem du pratar med, och hur dessa personer får, tar emot, tolkar, tar beslut och agerar på information. Du behöver ta reda på hur de använder och interagerar i alla dessa sociala kanaler som hela tiden växer.

För att få störst effekt så behöver du tala till din målgrupps känslor. Varför är då känslor viktigt? Jo, för att studier visat på att människor minns bättre när de har en emotionell koppling till någonting. I sociala medier är ett av de viktigaste målen också att dela med sig av innehåll. Om ditt innehåll berör emotionellt är chansen större att det sprids vidare.

Du behöver löpande skapa nytt innehåll för dina sociala kanaler för att upprätthålla en kontinuerlig dialog med din målgrupp. Tänk dig att alla dina sociala kampanjer delas upp i två delar:

  1. Skapa riktigt bra innehåll
  2. Ha en plan för hur din målgrupp ska upptäcka ditt innehåll

 

Vikten av att tilltala specifika målgrupper

Att tilltala specifika målgrupper på olika sätt är bland det viktigaste du bör tänka på i sociala medier. Se till att förstå de specifika målgrupperna och förstå hur de växlar mellan kanaler och utforskar samt konsumerar innehåll. Om du kommer fram till att de oftast använder t.ex. Facebook, se då till att skapa en bra upplevelse för dem där. Alltför många av oss publicerar idag samma innehåll i flera kanaler. Nästa gång du har en pressrelease, fundera då över vilka delar du kan välja ut, för att göra dessa relevanta för respektive kanal. Kanske passar det sig att sprida den som den är på LinkedIn men att du behöver lyfta ut en liten detalj och vinkla denna för att den skall tilltala din målgrupp på Facebook? Har du en företagsblogg så lyft ut några tankar och resonemang från pressreleasen och blogga om det.

Innan du börjar kommunicera är det viktigt att du skapar relevant innehåll för din målgrupp. Nästa steg blir sedan att sprida sprida ditt innehåll genom både köpta, egna och förtjänade kanaler ( paid, earned, owned).

Din strategi för att lyckas

Skapa en Content Calendar

För att bibehålla en kontinuerlig dialog och även få koll på det du gör så är det bra att skapa en Content Calendar, som är en kalender där du specificerar vilket innehåll du skapar (ex. blogginlägg, videoinlägg, bilder) och när du skapar det. Även om du har en Content Calendar är det viktigt att du inte nitiskt följer denna utan att du när som helst kan agera på vad som är aktuellt och skapa innehåll efter detta.

Att ha en tydlig plan för vad, hur och när du ska sprida ditt innehåll får dig också att förstå hur ofta du kommunicerar, någonting som kan vara lärorikt för att komma fram till den perfekta frekvensen för att på det mest optimala sättet kommunicera och engagera din målgrupp. Detta gör du för att din målgrupp inte bör fundera på att gå till en konkurrent när de är i behov av dina produkter eller tjänster. Du kommer med tiden också att lära dig under vilka tider du får mest engagemang och därmed anpassa spridningen av innehållet för att få bästa möjliga exponering och interaktion.

Jobba med en flexibel organisation

Sociala medier är som en bläckfisk, som med sina armar sträcker sig genom hela organisationen, vilket gör att det blir viktigt att engagera olika roller inom företaget och att ha några spelare som tänker ”Social Media”. Skapa dig en flexibel organisation där ni snabbt kan agera på något som händer här och nu.

Se avslutningsvis till att leverera innehåll regelbundet. Självklart så får vi inte glömma att våga testa oss fram. Var inte rädd för att misslyckas, så länge du lär av dina misstag så kommer dina misslyckanden hjälpa dig att prestera bättre och bättre innehåll till din målgrupp varje dag.

Tre punkter att ta med dig:

  1. Tänk på vad du skapar för innehåll
  2. Tänk på vad din målgrupp vill ha
  3. Tänk på hur målgruppen förädlar ditt innehåll

 

Dela: