sociala-medier-användning

En gång per år släpper IIS (Internetstiftelsen i Sverige) en rapport som kartlägger internetanvändningens utveckling och förändring hos den svenska befolkningen.

De släpper en del om användningen av sociala medier innan den stora rapporten kommer ut vilket de precis gjort så nedan har jag specificerat en del statistik från rapporten:

  • 77% av internetanvändarna använder sociala medier och 58% gör det dagligen. De mest aktiva är kvinnor 16-25 år.
  • Färre postar eget innehåll eller uppdaterar sin status på sociala nätverk 2016 jämfört med 2015.
  • 68% använder sociala medier i mobilen. 2013 var det 47% så mobilanvändandet går snabbt upp.
  • Fler postar meddelanden eller delar andras innehåll, men färre postar innehåll som de gjort själva (t.e.x foton) eller uppdaterar sin status på sociala nätverk 2016 jämfört med 2015.
  • 25% använder någon gång Snapchat. Flest yngre och det är ovanligt att 35+ använder Snapchat dagligen.
  • Snapchat är populärt bland skolelever. Över 90% av alla skolflickor i åldern 11-19 år använder Snapchat och de flesta dagligen.
  • LinkedIn är tredje största sociala nätverket i Sverige sett till användare och har gått från 22% som använder det 2015 till 26% i år (2016).
  • Dagliga användningen av LinkedIn är dock låg – 2%.
  • Man kan se att över hälften av de som är sysselsatta i it- och kommunikationsbranschen använder LinkedIn medan färre än var femte inom vård och skola använder tjänsten.
  • Twitter har gått ner från att 22% använde det 2015 till att 2016 är 18% av svenskarna som använder det. Störst andel användare är 25 år och yngre.
  • 12-15-åringar använder KiK mycket, hela 59% av dessa använder tjänsten medan det totalt i Sverige är 23%. KiK är en tjänst för gruppchatt.
  • Hälften av alla internetanvändare använder Skype och 8% gör det dagligen.
  • 65% använder chatt-tjänster vilket är på samma nivå som året innan.
  • Facebook är populäraste nätverket av alla. Kollar man på yngre användare är det sedan Snapchat och Instagram som används mest medan det är LinkedIn och Instagram om vi kollar på de som är 25+. Av de äldre 66+ är det enbart Facebook som når över 15% i användande.
  • I åldersgruppen 16-25 år tar Facebook över som det populäraste sociala nätverket och håller den ställningen i alla åldrar uppåt. På delad andraplats kommer Snapchat och Instagram med lite drygt 70 procent.
  • Reddit är en social nyhetssajt som är med i rapporten för första gången där 8% av svenska befolkningen använder tjänsten.
  • LinkedIn, Twitter och Redit är de enda nätverken som har mer manliga användare. I övrigt är kvinnors användande av sociala medier högre.

Vill ni läsa hela rapporten från IIS kan ni ladda ner den här.

 

 

Dela: