Digitala Val

Digital marknadsföring, webbanalys, PPC, SEO, sociala medier, kommunikation m.m.

Intresseväckande Dell-kampanj i i sociala medier

Upptäckte en kampanj av Dell idag som jag tycker är värd att nämnas.

di-banner

 

Jag var inne på Di och såg en banner där det stod ” Vad skulle du göra om du hade #kraftenattgöramer?” Den bjöd in till att skriva något, så jag skrev in ”Marathon” ( har blivit mycket löpning på senaste så det var det som var top of mind just nu 😉 ) Sedan stod det  ”Tack för ditt bidrag” vilke jag inte tycker var helt genomtänkt. Det bör istället ha varit en text som uppmuntrade till att klicka på bannern för att komma till kampanjsajten. Detta gjorde att jag inte klickade.

Däremot gick jag in på hashtaggen #kraftenattgöramer på Twitter eftersom den stod i bannern. Väl inne på twitter såg jag att flera lagt upp vad de skulle göra om de hade kraften att göra mer. Twitterflödet:

Dell-kampanj Twitter

 

 

Jag såg även att de använt sig av Vine, vilket var roligt då det fortfarande är en relativt ny kanal. Det var ett kort videoklipp från när deras Dell-team står på Stureplan och intervjuar personer om vad de skulle göra om de hade kraft att göra mer.

Dell på VineDell på Vine

 

Efter det gick jag in på kampanjsajten och där har de lagt upp bilder på personer de fotat under dagen samt citat hämtat från de som skrivit in vad de skulle göra i bannersen. Där finns det dela-knappar för Facebook, Twitter och Instagram. För att inte glömma vår sociala kanal Youtube så har de självklart fått med även den i mixen, på kampanjsidan är det ett inbäddat Youtube-klipp där Dell hjälper en av de personer som uttryckt sin önskan om att han skulle ge sin flickvän rosor om han hade mer kraft vilket personal från Dell går iväg och gör åt honom.

Om vi ska vara kritiska så tycker jag däremot inte kopplingen till varumärket är helt klockren. Så här beskriver Dell det med egna ord på kampanjsajten:

Dell-kampanj sajt

Upptäck #kraftenattgöramer

”För Dell handlar teknologi om att skapa spännande möten mellan individer. Det ger oss alla en chans att påverka – det vi kallar #kraftenattgöramer. Den 15-16 maj gav vi oss ut i Stockholm för att samla människors svar på frågan Vad skulle du göra om du hade kraften att göra mer? En enda fråga som skapar en våg av engagemang, av passion och intressen. Här är svaren… ”

När man kör kampanjer i sociala medier tar man alltid risken att få negativa bemötanden publikt också. Till exempel denna som ligger högst upp på deras kampanjsida ”aldrig köpa dell”:

dell

 

Ja, sådant är som sagt en negativ effekt som kan ske vid realtidskampanjer…

Sammanfattningsvis en bra social kampanj, men jag är långt ifrån övertygad att en kampanj som denna driver intresse för Dells produkter och tjänster som i sin tur leder till försäljning.

Jag tror heller inte att man kommer ihåg avsändaren i kampanjen om man om några veckor skulle tänka tillbaka på den. Det är också lite konstigt att de inte har en enda länk på kampanjsidan till sin egen sajt. Vad tycker ni? Lyckad kampanj eller ej?

Dela:
« »

© 2019 Digitala Val. Tema av Anders Norén.