digitala-trender

 

Den digitala världen förändras i rekordfart. Jag besökte SIME på Cirkus i november 2014 som är ett digitalt event och det är alltid lika inspirerande att se vad som är på gång. Jag har funderat på varför många trender återkommer år efter år. Varför är det så? Varför har vi inte redan gjort det här? Problemet är att vi pratar om det men det är fortfarande relevanta trender eftersom inte många företag lever upp till dem än.

Här är några utvalda trender som du bör ha koll på inför 2015:

Personalisering – Idag är det nästintill pinsamt om kunden lämnat ifrån sig information från flera håll till dig och att du inte har någon koll på vem de är när de väl kontaktar dig. Vi måste känna och förstå vår målgrupp och dess beteende.

Samtidigt som det blir viktigare med personalisering börjar vi också inse att vi faktiskt blir spårade och många surfar incognito (privat) och stänger av viss funktionalitet för att slippa bli spårade. Jag såg till exempel någon som kommenterade om att det är jobbigt att surfa efter att man köpt julklappar för man får retargetingannonser till sig som avslöjar ens julklappar.

Många jobbar med att personalisera sin marknadsföring och använder sig av retargeting, där de personaliserar budskapen beroende på vad personen gjort på sajten innan. De flesta har dock inte kommit så långt på sina egna sajter än, så här tror jag många företag kommer lägga fokus under 2015.

Marknadsföring automatiseras allt mer – Ett citat som kom upp på SIME var ”Marketing is going digital, and digital is going automated.” Det här stämmer väldigt bra och jag tror vi kommer se mer och mer enklare uppgifter automatiseras inom marknadsföring.

Systemen vi använder blir smartare och på sikt kommer systemen själva kunna välja målgrupper, lägga till sökord i annonsering m.m. så pass bra att vi inte behöver ha en person som gör det. Här finns det redan många system som klarar av detta och då gäller det bara att vi vågar testa och gå över till det automatiserade sättet att jobba på.

Skapa värde med Content MarketingDet är dags att anställa en CCO, dvs. en Chief Content Officer i år. Förhoppningsvis så har du redan insett värdet med Content Marketing. Att skapa innehåll för att generera leads via exempelvis blogg, nyhetsbrev, e-böcker, artiklar, video, infographics m.m.

Att sprida innehåll som intresserar din målgrupp är bland det viktigaste du kan göra. Men det räcker inte att ha personer som skapar innehåll, du måste ha en roll som en CCO, som agerar ”chief storyteller”. En person som ser till att innehållet kommuniceras på rätt sätt och genererar leads. Den här personen ser till att samla in material från hela organisationen för att sedan omvandla det till bra stories.

Du behöver finnas till för ett högre syfte –  Två tänkvärda citat från SIME:

“In order to make a profit in the future, you need to have a bigger purpose”

”Profit is just a tool for something else, a bigger purpose.”

Effektivisering av marknadsföring – Vi kommer byta ännu mer fokus från Paid Media till Owned och Earned Media. Vi kommer i år lägga mer tid till att se till att våra egna medier som exempelvis att vår sajt är optimal och har bra innehåll. Fler företag kommer blogga eller skapa liknande delar för att ha en levande innehåll på sajten.

Det blir svårare och svårare att som företag själv vara avsändare och kommunicera sitt budskap, därför kommer också Earned Media växa allt mer. Med earned media menar jag förtjänad media som exempelvis kan vara att en bloggare skriver om dina tjänster/produkter, jobba med ambassadörer m.m.

Samarbeta mellan avdelningar – Företag funderar kring avdelningar och organisation och förstår att det gamla sättet med marknadsavsdelning, säljavdelning, produktavdelning m.m. inte håller längre för att möta de digitala behov som kunder idag ställer.

Samtliga på företaget måste sträva efter samma mål, vi kan inte längre tävla mellan avdelningar. Vi måste samarbeta för att ta företaget framåt. På sikt kommer vi nog se allt fler företag som ändrar sin organisationsstruktur för att klara av att nå mål och kunna hantera förändring snabbt.

Mäta och analysera cross-channel –  Kunder och potentiella kunder hoppar mellan surfplatta, jobbdator, mobil etc. Vi har pratat om att kunna mäta mellan enheter i flera år nu och de flesta har inte kommit så långt på den här fronten. 2015 är året då det måste hända. Se till att hoppa över varje hinder du stöter på i vägen för att få ordning på din webbanalys och data. Se till att koppla samman ditt webbanalyssystem med CRM-systemet.

Glöm inte att en del initiativ aldrig kanske kommer kunna mätas korrekt, och tillåt er även det! Tänk själv och se om initiativen ni genomfört har påverkat försäljningen och varumärket under den perioden. Analys har varit och kommer att vara en av grundbultarna för att ditt företag ska bli framgångsrikt. Genom att analysera beteenden kan du förutspå trender och därmed agera innan beteende faktiskt sker.

Wearables blir mainstream – Teknikprylar så som Google Glasses, smarta klockor m.m. hamnar i folks hem. Det är inget ouppnåeligt och för utvalda längre. På SIME pratade man mycket om ”Internet of Things” som menas att saker är uppkopplade. Det kan exempelvis vara att din joggingsko eller kylskåp är uppkopplad till nätet. Gränserna mellan vad som är uppkopplat suddas ut och helst ska allt vara så naturligt att vi inte tänker på det.

Storytelling – Vi människor gillar att höra historier. Vill du lyckas 2015 så måste du berätta historier med inlevelse. Förenkla och visualisera! Video kommer fortsatt vara viktigt för att berätta historier. Citat från SIME: ”Advertising is about moving hearts and minds.”.

Anställ change makers – Att anställa rätt personer och som har rätt inställning är avgörande för att skapa framgång. Våga låta de anställda ta risker och misslyckas, det är vägen till framgång.

Den som inte riskar något kommer heller inte vinna. Se till att det digitala frågorna är något som diskuteras på ledningsgruppsnivå och som VD ser som en av sina viktigaste uppgifter. Ta med och inspirera henne eller honom på SIME eller andra digitala event nästa gång.

Tänk mobilt – År efter år har vi pratat om hur viktigt det är med trenden inom mobilt. Glöm inte att din sajt behöver vara användarvänlig och självklar mobilanpassad (responsiv). Många sajter ser redan att den mobila trafiken gått om desktoptrafiken.

Exekvering av din strategi

Sist men inte minst, det här är året då vi måste få det att hända!

Exekvering av din strategi. Det går inte att snacka om dina planer ett år till, de måste faktiskt genomföras. Se till att du har ett Wildly Important Goal (1-2 extremt viktiga mål) som ska nås oavsett vad. Se till att varje team/avdelning bryter ner det i 1-3 WIG för just dem. För att nå dina mål behöver du mäta både ”lag” och ”lead”.

Lag measures är mätningen av dina Wildly Important Goals och är exempelvis intäkt, ROI, marknadsandelar och kundnöjdhet. När du mäter dessa så är det redan historia och inget du kan påverka i efterhand.

Lead measures är däremot annorlunda. Det innebär att mäta det som teamet måste göra för att nå målet. Dessa driver på ett förändrat beteende för att nå målet. För att säkerhetsställa att du har bra lead measures så ställ dig frågan om de förutser målet samt att de anställda kan påverka resultatet.

Exempel:

Mål: Viktnedgång
Lag Measures: Tappa X kilo
Lead measures: Äta X antal kalorier per tag och träna X ggr i veckan.

För att nå dina mål behöver du jobba med lead measures och inte bara jobba med lag measures!

Lova att inte låta akuta uppgifter komma emellan i år. Fokusera på det som är viktigt och som ger dig långsiktig effekt. Om inte du får det att hända i år så får dina konkurrenter det.

Jag ser fram emot ett spännande år. Lycka till!

 

”Digital is a mindset, and it´s about people´s behavior.”

 

 

Dela: