sociala-medier

Rollen som hanterar sociala medier kan vara svårplacerad på företag. Vem ska egentligen sköta sociala medier? Istället för att fundera på vad ni ska göra i sociala medier är en av de viktigaste sakerna för att skapa en fungerande sociala medienärvaro att ha rätt person på plats.

Att förstå skillnaden i hantering av sociala medier privat kontra ur ett företagsperspektiv

Många företag låter en ung person som de hittar internt eller genom nyrekrytering axla rollen som ansvarig över sociala medier, då dessa upplevs ha bra koll på sociala medier. Här är det viktigt att förstå att skillnaden på att ha koll på sociala medier från ett privat perspektiv kontra ett företagsperspektiv skiljer sig väldigt mycket. Den ansvarige personen kommer att ha en tung roll för företagets varumärke, där varje post, kommentar, tweet etc. är företagets röst utåt. Minsta lilla fel kan skapa en kris för företaget vilket många företag fått erfara. Så fundera en extra gång på vilken/vilka personer som utses på ditt företag för att hantera och driva sociala medier.

Hitta en dedikerad person

Sociala medier är ett 24/7 jobb vilket såklart alla företag inte kan leva upp till men det är viktigt att kunna vara någorlunda tillgänglig i så stor mån ni kan. Ofta utses en person till ansvarig över sociala medier som även har andra arbetsuppgifter. Om ni inte kan ha en dedikerad person på heltid så är det bättre att rollen är delad på flera för att kunna täcka upp för  varandra.

Om ni ska leta en sociala medieansvarig internt så hittar ni oftast passande personer inom marknadsföring, PR eller kommunikation, men hos många företag även hos kundservice. Personer på kundservice är oftast sociala och är vana att hantera kunder. De är problemlösare och vet vilka de ska kontakta internt i organisationen när det uppstår problem.

Egenskaper som är bra för en ansvarig inom sociala medier:

  • Har erfarenhet och kunskap inom branschen och företagets tjänster och/eller produkter
  • Har social kompetens. Det är viktigt personen älskar att ta initiativ och att kommunicera.
  • Förstår målgruppen. Det är av största vikt att ha en förståelse över var målgruppen hänger, vilka intressen de har m.m.
  • Gillar att samarbeta. Det är såklart bra att kunna så mycket som möjligt själv men det kommer komma mängder av tillfällen då kunskapen inte räcker till och personen behöver kontakta personer internt.

Sitt inte på din kammare

För att spinna vidare på punkterna ovan så är det viktigt att inte sitta på sin kammare och skapa innehåll. Det är viktigt att kunna ta hjälp av andra avdelningar och personer runt omkring sig. Se till att den ansvarige skapar ambassadörer för företaget, som kan förse er med innehåll och bilder och som även aktivt pratar om ert varumärke i sina egna kanaler.

Fundera på vad kollegorna är bra på, finns det någon som är bra på att fota? Någon annan som sitter på ett bra kontaktnät? Finns det kunniga personer som kan hjälpa till att skapa intresseväckande innehåll inom er bransch som kan vara värdefullt för målgruppen?

Förvandla er business till Social Business

Kom ihåg att den som är ansvarig över sociala medier aldrig är själv. Hela företaget är ansvariga! Ju mer sociala medier breder ut sig över företaget och ni går över till att vara en ”Social Business”, desto mer krävs det att hela företaget tänker och lever ”Social”. Sociala medier kan liknas vid en bläckfisk som med sina långa armar sträcker sig ut över hela företaget. Att väva in det sociala bitarna i affärsstrategin är en självklarhet.

Så ut och hitta passionerade personer som kan göra att ni på ert företag kan engagera både anställda, kunder och partners och skapa ett värde som kan göra att ni blir en ”Social Business”!

 

Dela: