Digitala Val

Digital marknadsföring, webbanalys, PPC, SEO, sociala medier, kommunikation m.m.

Skapa framgång med Paid, Owned & Earned Media

Paid-Owned-Earned-Media

 

Jobbar du med marknadsföring så har du troligtvis hört talas om Paid, Owned och Earned Media förut. Det är benämningen på vårt nya medielandskap i och med vår nya digitala arena. Emarketer skrev 2010 om att Paid, Earned och Owned är den nya vägen till framgång i sin marknadskommunikation och det är i högsta grad aktuellt idag.

Vår tidigare indelning av marknadsföring i TV, print, digitalt, press och radio suddas ut allt mer. Vårt allt mer mobila beteende suddar ut gränserna- tidningar finns digitalt, TV har webb-TV osv. Marknadsföring har också förändrats i och med att vi idag söker upp företagens innehåll, så kallad self-marketing. Sociala medier har definitivt förändrat förutsättningarna. Vi är ständigt online och googlar och ständigt uppkopplade på sociala medier där vi ställer frågor och ber om rekommendationer från vänner men även är öppna för interaktion med okända människor.

Som företag blir det viktigt att lyssna på de som är inflytelserika och de behöver inte alltid betyda de som är mest kända. Alla har idag möjlighet till att nå ut till en långt större målgrupp än sina vänner.

 

Always-On

Tillgången till Internet 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan gör att det gamla sättet att marknadsföra sig på med tidsbestämda kampanjer inte passar in längre. Idag behöver du som företag vara där i realtid och vara beredd att svara och interagera 24/7. Människor anpassar sig inte till företagens planer. De är online och delar och uttrycker sina åsikter. Om du inte är där och svarar och interagerar med dem så kommer andra personer eller konkurrenter vara där och tillfredställa deras behov.

”Spelplanen har ändrats, det är inte du som företag som styr spelreglerna längre. Det är individer.”

Det är här Paid, Owned och Earned Media kommer in. Det är den nya stommen för din marknadskommunikation. Vi måste ha en förståelse för det nya medielandskapet där vi hela tiden är socialt uppkopplade och vi måste förstå hur vi numera kommunicerar, knyter kontakter, konsumerar och delar. Paid, Owned och Earned Media är de medier vi kommunicerar via och jag förklarar respektive nedan:

Paid Media

Det här är placeringar som vi genom att betala för får uppmärksamhet och räckvidd (exempelvis banners, promotade sociala medier inlägg m.m.) Paid media har du kontroll över och du har möjlighet till en stor räckvidd, dock beroende på din budget.

Owned Media

Det här är media som du som företag äger. Det kan exempelvis vara din sajt, en brandad community, en app, sociala nätverk sidor (ex Facebook-sida, Youtube-kanal Twitterkonto) eller blogg. Owned media finns inte bara digitalt utan det kan även vara butiker etc. Det är kommunikationen i Owned Media som du som företag har mest kontroll över men också minst räckvidd genom.

Earned Media

Brand-relaterade actions och konversationer som görs av andra. Det har tidigare gjorts offline, medan det nu görs online, där exempelvis andra delar ditt innehåll eller skriver om dig. Via Earned Media har du som företag mest potential att nå störst räckvidd.

Det kan låta enkelt men det handlar om att skapa en bra mix av alla dessa tre. Du kan inte jobba med Paid Media om du inte gjort din hemläxa och har bra innehåll och budskap att promota, då blir risken att Paid media blir en kortsiktig väg till kortsiktiga vinster. På samma sätt som att exempelvis Owned Media kan ha svårt att klara sig utan Paid Media där vi har möjlighet att snabbt öka räckvidden. Paid Media ger idag dessutom riktigt bra möjligheter till att rikta dig mot specifika målgrupper vilket blir väldigt kostnadseffektivt.

Vi måste tänka långsiktigt och därav involvera dessa tre.  Vi finns online, vilket ger oss möjligheten att spåra och optimera. Därför bör vi nyttja detta till max för att kontinuerligt jobba med en lärande process för att skapa en perfekt mix av Paid, Owned och Earned. Samtliga delar kompletterar varandra och kommunikation i respektive del bör ständigt pågå.

Förr behövde innehåll ”sändas” för att personer skulle kunna ta emot det. Så är det inte idag. Vem som helst kan gå in på företagets ”Owned Media” som sajten eller Facebooksidan. Vem som helst kan googla och hitta dina blogginlägg. Vi har alltså gått från ”Push”-strategier ( trycka ut budskap och innehåll) till ”Pull”-strategier (personer söker upp dig och ditt företags innehåll).

”Det handlar om när personer vill ha ditt innehåll. Inte när du vill ge dem innehåll.”

Det här gör det allt viktigare att skapa intressant innehåll som gör att andra vill sprida det vidare. Enskilda individer är din nya kanal för att nå ut. Om du går tillbaka till dig själv inser du nog att vi är väldigt kräsna i vad vi delar och sprider. Som företag måste du göra bra saker. Riktigt bra. Tänk på att allt vi sprider skapar vår personliga image som vi såklart är rädda om.

Paid, Owned och Earned Media hänger som sagt ihop och här nedan är ett exempel på hur vi ibland korsar alla dessa samtidigt:

1. Skapar ett inlägg på vår Facebook-sida (Owned)

2. Personer delar och likar ditt inlägg (Earned)

3. Du promotar ditt inlägg genom att betala för att personer ska se inlägget och därigenom nå ut till fler ( Paid)

Som företag är det viktigt att vara med i dialogen. Vi ska lyssna in vad andra säger om oss, och det behöver idag inte göras genom fokusgrupper och liknande. Företag har det enklare idag då vi har möjlighet att jobba med ”Social listening” för att se vad som diskuteras om vårt varumärke och ämnen som är intressant för företaget. Jag tror att de som har förmågan att lyssna in, ta till sig och reagera i realtid är det som kommer vinna spelet och ha möjlighet att förutse trender.

Bra innehåll har blivit en social valuta och för att skapa bra innehåll gäller det att nyttja flera kompetenser och avdelningar på ditt företag. Se till att ni jobbar tillsammans med detta. Marknadsavdelningen kan inte klara sig själv utan behöver involvera flera delar på företaget.

Hur jobbar ni på ert företag med Paid, Owned och Earned Media?

 

Dela:
« »

© 2018 Digitala Val. Tema av Anders Norén.