För att förenkla så är Inbound Marketing motsatsen till Outbound Marketing, vilket är exempelvis stortavlor och TV-spottar. I och med Internet och tillgängligheten till research har vi förändrat våra beteenden och marknadsföring idag handlar inte om envägskommunikation som exempelvis TV-reklam utan det är tvåvägskommunikation som gäller vilket har förenklats i och med sociala medier. I och med att fler och fler brottas om sina marknadsbudgetar så är det mer kostnadseffektivt att jobba med Inbound Marketing mot för Outbound Marketing.

Jag har gästbloggat hos Structsales om Buyer Personas och Lead Nurturing som är viktiga delar när det kommer till Inbound Marketing. Inbound Marketing innebär att du använder de digitala kanalerna till att skapa dig ett förtroende genom att sprida kunskap och relevant innehåll för att de potentiella kunderna sedan ska hitta dig. Du ska skapa ett värde och du ska förtjäna personers intressen, inte köpa dig till deras uppmärksamhet. För att lyckas ska du sprida bra innehåll genom exempel bloggar och whitepapers. Det är viktigt att du alltid utgår från din ”Buyer Persona” och skapar riktad och relevant innehåll för honom/henne.

Idag är det mer än någonsin viktigt att som företag vara transparent därav framgången för Inbound Marketing. Om du inte är transparent så kommer det du döljer ändå komma fram genom att de som varit i kontakt med dig och ditt företag skriver saker om dig på nätet. Det går inte att gömma sig längre, du måste kommunicera med dina kunder och potentiella kunder. Inom Inbound så är det viktigt att aldrig vara rädd för att dela kunskap. Skapar du rätt innehåll som är riktad till rätt målgrupp kommer du tilltala de kunder du vill ha. Istället för att du kontaktar dem kommer de kontakta dig då det via det du delar fått förtroende för dig.

Den här bilden från Hubspot visar hur du följer din potentiella kund i hela köpprocessen och förser kunden med relevant innehåll i respektive fas:

Inbound-Marketing- Hubspot

Som ni ser är det många delar som ingår i Inbound Marketing. Läs gärna mer om det hos Hubspot.

Ni kan läsa mina gästinlägg hos Structsales här:

Vad är Lead Nurturing och hur du kan jobba med det

Vikten av dina Buyer Personas

 

 

Lead-Nurturing

Buyer-Personas

 

 

Hur tänker ditt företag?

 

Dela: