content-marketing

Många bolag jobbar på samma sätt som de gjort i åratal. De ignorerar det digitala landskapet och vill inte anpassa sig. Det har fungerat hittills så varför kommer det inte kunna fungera framöver?

Ser vi på marknadsföring idag så är det fortfarande många som gör som de alltid gjort. De köper sina TV-spotar, annonserar i dagspress och producerar några banners med säljbudskap på sajter till den breda massan. Många håller fortfarande på med det vi kallar ”Interruption Marketing”. Visst, vissa annonserar inte för den breda massan utan väljer specifika målgrupper. Men det räcker inte, målgruppsinriktningar hjälper inte alls om du inte anpassar budskapet.

Det är dags att sluta var bekväm och gör något som fungerar och som bygger ditt bolag långsiktigt. Köpprocessen har förändrats och därmed måste du förändra dig. När du träffar någon i det verkliga livet och ska konversera så är det viktigt att du dels har ”innehåll”, dvs. ha något att prata om, och dessutom måste det innehållet kommuniceras till rätt person vid rätt tillfälle och plats. Tänk likadant på nätet.

Du måste skapa bra innehåll och kommunicera det till rätt målgrupp och i rätt kanaler. I det tidigare sättet att marknadsföra sig, dvs. skrika sitt budskap till sin målgrupp oavsett vilken del av köpprocessen de befinner sig gjorde kanske att en liten skara ändå köpte men färre och färre kommer att göra det på sikt. Det som är annorlunda nu är att konsumenterna själva väljer när, var och hur de konsumerar innehåll. Därför gäller det att du är där och inspirerar om de är i början av köpprocessen för att successivt förflytta dem ett steg närmare köp. Kommunicerar du ”Sälj” när de inte ens funderat på om du är intresserad av dina produkter eller tjänster så kommer de inte köpa av dig.

 

Hur ändrar jag min marknadsstrategi?

Content Marketing är ett ord som vi marknadsförare hör hela tiden numera. Många pratar om det, men det är fortfarande för få som faktiskt vågat totalförändra sin marknadsstrategi. Det handlar om storytelling, inte om kanaler. Ha en tydlig strategi över vad du vill förmedla och bygg en story på det. Storytelling är något som fungerar och som tilltalar våra känslor. Vi fascineras av stories i filmer eller som våra vänner berättar. Som företag måste du jobba med storytelling och sedan kommunicera din story i olika kanaler.

Det handlar inte om ”Vad ska vi posta på Facebook?”,” Vad ska vi twittra om idag?”.  Det handlar om din story och hur du kommunicerar den i dina digitala kanaler, på möten och i allt du gör. Var konsekvent och och du kommer att vinna förtroende.

När det kommer till kanaler ska du istället fundera på hur du ska vinkla din story i respektive kanal. Kommunicera inte på samma sätt på Facebook som på Twitter. Gör om samma kommunikation genom olika typer av innehåll. Content i form av text, podcasts, video, bilder, infographics m.m. Skapa bra content och anpassa och vinkla det utefter målgrupp i respektive kanal.

 

Förändrade förutsättningar för Content Marketing

Content Marketing har  funnits sedan länge och är egentligen inget nytt. Det som är nytt är att förutsättningarna har förändrats.Tidigare har vi haft en barriär med att sprida vårt innehåll då vi varit tvungna att gå via mediebolag. Idag kan vem som helst publicera video, blogginlägg m.m. på 5 minuter. Det finns inga tekniska barriärer längre.

Vi har en massa journalister där ute som får sparken för att tidningar drar ner på personal eller läggs ner. Dra nytta av det och anställ dem. De sitter på grymma kunskaper som vi företag kan nyttja inom Content Marketing. Sociala kanaler är dessutom extremt beroende av bra content. Tidigare har det varit dyrt att publicera och sprida content. Idag behöver det bara kosta dig tid.

Ett bra citat som skiljer på traditionell marknadsföring och Content Marketing:

Traditional marketing is pudding and content marketing is the ”proof in that pudding.” – Joe Pulizzi

Ett intressant bolag som Joe Pulizzi skriver i sin bok ”Epic Content Marketing” är Jyske Bank. Jyske Bank har förstått Content Marketing och har utvecklat ett eget mediebolag, de driver en egen TV-kanal med finansnyheter och investeringstips.  Jyske Bank är inte som ett vanligt mediabolag som behöver tjäna pengar på sin annonsering utan de har förstått hur det kan supportera deras affär. Det hjälper dem att attrahera kunder såväl som att behålla befintliga kunder.

Bli den källa som kunder går till för att hämta kunskap. Svara på deras frågor och förutse behov. Utgå från vad din målgrupp vill ha och inte vad du som företag vill sprida. Vill de inte höra om dina produkter och tjänster så prata inte om dem. Hjälp dem med deras behov och skapa förtroende så kommer de i slutändan komma till dig.

Content is just…content, unless it´s driving behaviour change in your customers and prospects. Then it´s called ”Content Marketing” (Joe Pulizzi)

 

Rädslan för förändring

Den största anledningen till att inte fler jobbar med Content Marketing är  rädslan för förändring då man inte vet vilka resultat det ger. Den största orsaken till att vi kommer se stora bolag framöver att gå i konkurs är deras förändringsbenägenhet. Det finns för många stora jättar där ute som tror att de kan köra på som de alltid gjort, fortsätta med sina sälj- och marknadsstrategier som de haft, sitta tryggt och inte våga ta risker.

Jag tror många anställda idag är på helt fel plats och stoppar upp många företags utveckling. Som ledning (om nu ledningen insett att de behöver förändra sig) så gäller det att byta ut de människor som inte kan förändra sig om de vill lyckas. Anställ personer som testar och får saker att hända. Tyng inte ner dem med tunga interna processer som gör att du gör release på din sajt 3 år för sent. Låt de anställda misslyckas 10 gånger om och var med när de lyckas på 11:e försöket.

Jag tror också att företag måste göra en organisationsförändring och anställa nya roller och formera om nya avdelningar om det ens ska finnas avdelningar på samma sätt som idag. Men det är en annan diskussion.

Några tänkvärda citat om förändring:

”They say that time changes things, but you actually have to change them yourself. – Andy Warhol.

 

”The first problem for us all, men and women, is not to learn, but to unlearn. – Gloria Steinem

 

”Whatever you’re doing, you need to change.” – Greg Williams, Executive Editor, Wired

Nu kanske du tror att jag är emot att lägga pengar på köpt media. Så är det inte. Snarare tvärtom. Jag jobbar själv med köpt media och förespråkar det till fullo. Men du behöver ha byggt din grund först. I och med det digitala så är transparensen idag total. Du kan marknadsföra dig för miljoner samtidigt som en missnöjd kund skriver en negativ kommentar om dig på sociala medier och där rasade förtroendet för dig. Jag förespråkar att ha en mix mellan paid, earned och owned media. Köpt media kan hjälpa dig nå ut med din story och din kunskap. Framtidens media är inte media utan det är varumärken. Sedan kan köpt media bli en förlängd arm för att nå ut till din målgrupp.

Om du vill finnas kvar på sikt så bör du tänka Content Marketing. Samtidigt som du producerar content så bygger du dessutom upp en bank av material och bygger upp länkar som i åratal är sökbara på Google.

Känner du dig fortfarande inte redo? Kolla på detta klipp ( från 2011) om hur Coca Cola förändrade sin marknadsstrategi från ”Creative Excellence” to ”Content Excellence”. Just det, du läste rätt, 2011. Det finns inte tid att fundera mer. Ändra din marknadsstrategi idag eller stå kvar och fall.

 

 

 

Med det  i åtanke, gå ut och gör nytta. Förändra, tänk annorlunda och agera!

 

Dela: