social-communities

 

Det är dags att skapa en konversationsstrategi. Hur ska du konversera i andras och egna communities?

Idag söker vi inte bara produkter och tjänster som kan lösa vårt problem utan vi söker även produkter och tjänster som hjälper oss att få kontakt med andra. Skapa communities. Få andra att prata med varandra. Vi människor är beroende av tillhörighet. Om du då som företag kan bidra till att människor känner tillhörighet kommer du bli omtyckt. Du hjälper personer att connecta inom områden som de båda gillar. Dessutom är de hos dig vilket är en stor fördel då du kan lyssna in vad de pratar om.

Förut så tillhörde man ofta bara en community, det kunde exempelvis vara knutet till var du bodde. I och med att vi numera är online har det skapas enormt stora möjligheter till att delta i flera communities och få kontakt med personer vi tidigare aldrig hade fått.

Förutom att skapa egna communities som företag är en annan viktig del att delta i communities där andra redan driver diskussioner. Det kan exempelvis vara på Facebooksidor eller LinkedIn-grupper. Fundera först på ”varför”. Varför ska du delta? Om du har ett bra svar på det så kom in smidigt i diskussioner utan att pusha för dina produkter och tjänster. Det är viktigt att vi inte bara pushar ut budskap utan att vi istället lyssnar in vad andra diskuterar om och snappar upp sådant som kan vara relevant att ta in för att ta actions på. Prata och lyssna. Försök lära känna de som befinner sig i communityn. Det finns en stor chans att deltagare framöver kan agera ambassadör för dig. Var där och skapa ett förtroende och var hjälpsam.

Exempel på företag som skapat egna communities:

  • BMW har skapat en klubb för de som äger deras bilar, ”BMW´s Drivers Club”.
  • HP har skapat ”HP customer support forum” där det är så kallad självhjälp mellan kunder med HP:s produkter och tjänster.
  • P&G´s Being Girl är ett community som ger råd till tonårstjejer inom exempelvis skönhet och hälsa. Det är en community där de ger råd och inte alls säljer sina skönhetsprodukter själva som de kunde ha gjort.

Exempel där företag har deltagit i communities

I mars 2009 så deltog sökmotorn Bing i Facebooks community Farmville för att få upp antalet likes på sin Facebooksida. I spelet Farmville erbjöd Bing en virtuell valuta till de som likade Bings Facebooksida. Så istället för att gå brett med annonsering valde Bing en smal målgrupp och fokuserade på att vara relevant och skapa något användbart för användarna. Det här spred sig på Social gaming bloggar och spelare kommunicerade det via sina egna profiler. Resultatet blev 400 000 nya Facebookfans på bara några få dagar.

Iväg och spåna på din konversationstrategi nu!

Dela: